من مجموع 512 مدرسة ابتدائة في عام 1996 كانت 354 منها اي 70% منها كانت تدرس بالتجرينية
في حين 96 كانت تدرس بالعربي و 25 منها كانت تدرس بالتجراية و 13 بالكنامة و 14 بالساهو.
اما بالنسبة للمدرسين كان 15% فقط منهم في
المنخفضات. فيا تري مافعله هذا الاختلال
عبرالسنين في تقرنة المجتمع
Out of 512
elementary schools in 1996, 354 (about 70 %) taught in Tigrinya, 96 in Arabic,
25 in Tigrait, 13 in Kunama and 14 in Saho in a population where Tigrinya
speakers are estimated to account for about 50 % of the population. The same
pattern prevails in the distribution of teachers in the lowland provinces of
Barca, Denkalia, Semher, Senhit taken all together formed simply a mere 15 %.
One wonders how much of this has influenced the social engineering of the
society through the years
Source of the
Statistics: Fouad Mekkis article, “Nationalism, State Formation and the Public
Sphere in Eritrea 1991 – 1996 p. 483 quoting an article by Jenny Street and a
Report of the Ministry of Education
No comments:
Post a Comment