Thursday 1 January 2015

The Eritrean links through the Red Sea: Mapping space and mobility in the Red Sea Region c. 1500-1950


الروابط الاريترية عبر البحر الأحمر : مسح التنقل في البحر الأحمر  حوالي   ١٥٠٠ الي ١٩٥٠م

Mapping Space and Mobility in the Red Sea Region, c.1500–1950

by Jonathan Miran

The article can be downloaded here (registration may be required if not already registered):


https://www.academia.edu/6032602/_Mapping_space_and_mobility_in_the_Red_Sea_region_c._1500-1950_2014_

-----
Summary:

Situated between the Indian Ocean and the Mediterranean and separating Northeast Africa from the Arabian Peninsula, the Red Sea is one of the most unique maritime spaces in the world and among the first to be mentioned in recorded history. This essay debunks past perceptions of this space as merely a maritime corridor and a transit space between the Mediterranean and the Indian Ocean. Instead, it promotes an effort to recast the history of the region with the Red Sea as an organizing framework for analysis, allowing us to imagine it as an integrated region sui generis characterized by multilayered, interconnected, and overlapping circuits and networks operating within and across it while still linked to both the Mediterranean and the Indian Ocean. The essay proposes a materially based analytical framework which can underpin several possible avenues for future research.
-------------------------


التاريخ يكتبه المنتصرون بشكل انتقائي . هناك الكثير من التاريخ الذي لا تريد الشعبية أن نعرفه، من قبيل ألجهل أو التحيز الواعي. لذلك هناك الكثير من التاريخ الذي لا نعرفه. يتجاهل مركز البحوث والمعلومات التابع للشعبية المصادر العربية، من بين أمور أخرى، عن تاريخ إريتريا. و يركز أكثر على المصادر الإيطالية والإنجليزية. ولعل أولئك الذين أنشؤ المكز لا يعرفون اللغة العربية، وربما لم يكونوا مهتمين بالمصادر العربية، وربما كانوا يربطون (خطأ) المصادر العربية مع الإسلام. وكما أشرت في مصادري السابقة، كانت الكنيسة الأرثوذكسية جزأ من الكنيسة القبطية في مصر منذ نحو 1400 سنة. وهناك مثال مماثل لكيفية كتابة التاريخ بشكل انتقائي من إثيوبيا. وكما يشير إبراهيم جبل في كتابه عن تاريخ المسلمين الإثيوبيين، فإن الفترة ما بين القرن السابع والثالث عشر حيث ازدهرت الإمارات الإسلامية في إثيوبيا (حتى يفات في شوا) يشار إليها من قبل العلماء الإثيوبيين 
والغربيين على انها "العصور المظلمة".

موضوعي اليوم في هذه المقالة لا يتعلق باللغة العربية ولكن على الروابط التاريخية والثقافية والجغرافية لإرتريا عبر البحر الأحمر (مع الجزيرة العربية، وكذلك مع المحيط الهندي). إن أولئك الذين هم ينفون روابطنا بالجزيرة العربية إما جاهلون بتاريخنا الغني المتنوع أو يهتمون فقط بتاريخ أجزاء معينة من المناطق الداخلية التي يعتقدون أنها لا علاقة لها بالجزيرة العربية. إنهم يريدون ببساطة قطع أراضي البحر الأحمر الإريترية (منطقة تقع على طول الشاطئ) من نظيراتها في الجزيرة العربية. جوناثان ميران هو باحث خبير في منطقة البحر الأحمر. في هذه المقالة، "رسم خرائط الفضاء والتنقل في منطقة البحر الأحمر من 1500 الى 1950" يشرح هذه العلاقة.


يقول الكاتب في المقال: "بينما تختلف المناطق الساحلية في الجزء ألشرقي والغربي من البحر الٱحمر عن مناطقها الداخلية البعيدة من البحر، فإنها تمثل مساحات حدودية عربية أفريقية مختلطة تتقاسم المزيد من الخصائص مع بعضها البعض، عن المناطق الداخلية ". (التي أفهمها أن جدة كانت أقرب إلى مصوع في الماضي أكثر منها الى الأراضي الداخلية للمملكة العربية السعودية، وبالتالي فإن مصوع أقرب إلى جدة من الأراضي البعيدة من البحر في أرتريا.

---------------------------------------------------------------


Some highlights from the article;

- Certain parts of Yemen - particularly the town of Zabid was ruled by a dynasty of Abyssinians (1022 – 1154) who were originally brought as slaves. Zabid is one of the coastal towns in Tihama, west of Yemen. It’s domestic and military architecture and it’s urban plan make it an outstanding archeological and historical site. It was capital of Yemen from the 13th to the 15th century.

The writer of the article argues that ‘ While separated in some ways from their inlands, the African and Arabian Red Sea littorals (that lie along the shore) appear as Arabian-African hybrid border spaces who share more characteristics with each other than with their respective inland regions’. (which I understand to mean that Jeddah was more closer to Massawa in the past than to the inlands of Saudi Arabia and so is Massawa more closer to Jeddah than its inlands).

The highland and lowland divide also applies to Yemen. Zaydi Yemenis sometimes refer to Tihama as exotic, primitive and African, a clearly separate world from their own while Sunni Tihamis refer to the highlands as, Yemen. While all speaking Arabic, Yemeni highlanders often find Arabic spoken in Tihama as unintelligible. The same paradigm is not so different in north east Africa where social, religious, linguistic, cultural and political differences clearly separate (Muslim) Eritrean and Ethiopian lowland and coastal communities who tend to be pastoralists (Tigre and Affar, for example) on the one hand, from mostly (Christian) Amhara and Tigrinya highlanders whose main occupation is agriculture.
--------------------------------------------------------------------


My comment;

The Eritrean links through the Red Sea

The victors selectively write history. There is much history that our Eritrean victors do not want us to know, out of ignorance or conscious bias. Therefore there is much history that we do not know. RICE (Research and Information Center of the EPLF) ignores Arabic sources, among other things, on the history of Eritrea. They concentrate more on Italian and English sources. Perhaps those who initiated it did not know Arabic and perhaps they were not interested on Arabic sources and perhaps they associated (wrongly) Arabic sources with Islam. As I indicated in my previous sources, the Orthodox Church was part of the Coptic Church of Egypt for about 1400 years. A similar example of how history is selectively written is from Ethiopia. As Ibrahim Jebel indicates in his book on the history of Ethiopian Muslims, the period between the 7th to the 13th century where Muslim emirates flourished in Ethiopia (even Yifat in Showa) is referred to by Ethiopian and western scholars as the ‘Dark Ages’.

My subject for today in this article is not about Arabic but on our historical, cultural, business and geographic links across the Red Sea (with Arabia and further with the Indian Ocean). Those of us who are paranoid to our links to Arabia are either ignorant of our diverse rich history or concerned only with the history of certain parts of the inland regions which they think had no links to Arabia. They simply want to cut the Eritrean red Sea littorals (a region lying along the shore) from their counterparts in Arabia. Jonathan Miran is a researcher who is an expert on the Red Sea region. In this article, “Mapping space and mobility in the Red Sea Region c. 1500 – 1950” touches on this relationship.
______











No comments:

Post a Comment